Počítačová grafika

Počítačová grafika a grafická informácia

Poznámky:

Čo je to počítačová grafika

  • sú to obrázky, kresby, fotografie, schémy ..., ktoré boli vytvárané, upravované pomocou počítačov alebo iných digitálnych zariadení (digitálny fotoaparát a kamera, skener, ....)

Grafickými informáciami

· sú obrázky, fotografie, schémy ....

Existujú dva základné druhy počítačovej grafiky:

2D - dve dimenzie (2D)= dva rozmery: šírka a výška - spolu tvoria plochu (rovinu)

3D - tri dimenzie (3D) = tri rozmery: výška, šírka, hĺbka - spolu tvoria priestor

2D - rastrovú grafiku

- vektorovú grafiku

Rastrová grafika (Bitmapová grafika)

  • príkladom je fotografia.
  • Základný zobrazovací prvok je bod (pixel)
  • V bitmapovej grafike je celý obrázok popísaný pomocou jednotlivých farebných bodov (pixelov). Body sú usporiadané do mriežky.
  • Raster - štvorcová sieť zložená z malých farebných štvorčekov
  • Ak by ste si poriadne priblížili na akýkoľvek rastrový obrázok, dokážete vidieť jednotlivé farebné štvorčeky, z ktorých sa obrázok skladá.

Čo je to pixel?

  • pixely sú základnou jednotkou digitálne rastrovej grafiky

  • Každý bod má svoju presnú polohu a farbu

Počítačová grafika

Všetky grafické zobrazenia (obrázky, kresby, fotografie, schémy,...) vytvorené, upravené v PC alebo v iných digitálnych zariadení (napr. v digitálnom fotoaparáte, kamere, skenerom,...)

 

Sú to obrázky, ktoré boli vytvorené alebo upravované pomocou počítača. 

Počítačová grafika sa používa v rôznych odvetviach, napríklad v architektúre, reklame, medicíne (röntgenová počítačová tomografia, magnetické rezonančné zobrazenie, 3D-obrázky pri chirurgických operáciách,...) a vo filme, tlač, reklama, média, internet, hry... 

Grafická informácia:

Grafickými informáciami sú obrázky, fotografie alebo schémy rôzneho druhu. Grafické informácie môžeme vytvárať pomocou samotného počítača, alebo ich môžeme získavať použitím prídavných zariadení ako je fotoaparát alebo skener. 

Druhy počítačovej grafiky:

  • Existujú dva základné druhy grafiky:

  • 2D - dve dimenzie (2D)= dva rozmery: šírka a výška - spolu tvoria plochu (rovinu)

    3D - tri dimenzie (3D) = tri rozmery: výška, šírka, hĺbka - spolu tvoria priestor

  • Je to delenie podľa dimenzií, čiže podľa priestorovosti.



2D


  • rastrovú grafiku
  • vektorovú grafiku  

Rastrová grafika (Bitmapová grafika)

  • Typickým príkladom tejto grafiky ja napríklad fotografia.
  • Základný zobrazovací prvok je bod (pixel)
  • Rastrový obraz sa skladá z množstva obrazových bodov - pixelov, uložených v pevných riadkoch a stĺpcoch.
  •  (v bitmapovej grafike je celý obrázok popísaný pomocou jednotlivých farebných bodov (pixelov). Body sú usporiadané do mriežky.)
  • Ak by ste si poriadne priblížili na akýkoľvek rastrový obrázok, dokážete vidieť jednotlivé farebné štvorčeky z ktorých sa obrázok skladá. 

Čo je to pixel?

  • pixely  sú základnou jednotkou digitálne rastrovej grafiky. 
  • Názov sa odvodil od anglického výrazu picture element. 
  • Každý bod má svoju presnú polohu a farbu (napr. RGB = Red, Green, Blue). 

  • Kvalitu záznamu obrázka ovplyvňuje predovšetkým rozlíšenie a farebná hĺbka.
  • Rozmer každého obrázka je pre počítač počet pixelov na šírku krát počet pixelov na výšku, čomu hovoríme rozlíšenie tzv. DPI(DPI = Dot Per Inch, počet bodov na palec je počet bodov na jednotku vzdialenosti, pre predstavu 1 palec je približne 2,54 cm).

Tlačiarne nedokážu vytlačiť jeden pixel ľubovoľnej farby. Aby farebne vytlačili jeden pixel, musí jeho farbu namiešať z niekoľkých bodov svojich farebných atramentov (zvycajne 4 alebo 6 farieb - CMYK ).


Kvalita obrazu je daná počtom prvkov obrazu čiže jeho rozlíšením a počtom základných farieb. Čím viac bodov, tým lepší obrázok, ale aj väčší súbor pre uloženie na disk.


Výhody rastrovej grafiky:

  • Kvalitné zobrazenie reálneho sveta- fotografia.
  • Väčšina výstupných zariadení pracuje na rastrovom princípe (monitory i väčšina tlačiarní).

Nevýhody rastrovej grafiky:

  • Obrázky sú väčšinou veľmi náročné na pamäť počítača, predovšetkým ak obsahujú veľa bodov a farieb.
  • Transformáciami dochádza k vážnym zmenám v kvalite, napr. zmenšením miznú tenké čiary, pri výraznom zväčšení môžeme dostať buďto rozmazané obrázky, alebo "zubaté" okraje a čiary. 

Formáty rastrovej grafiky:
BMP, GIF, JPEG, PNG....





Bitmapová grafika je v súčasnej dobe veľmi populárna. O jej popularite svedčí aj široká a hlavne dostupná škála zariadení schopných vytvárať digitálne fotografie, ako sú:

  • digitálne fotoaparáty,

  • digitálne kamery,

  • mobilné telefóny vybavené fotoaparátmi.

Rastrové grafické editory:
Adobe Photoshop, Zoner Photoshop, Skicár, Tux Paint, Natural ART, Logomotion 

WickEditor:

1. úloha: dokončenie animácie, pridávame zvuk, meniace sa farby 
INFORMATIKA
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky